I.K. Inhan jäljillä

I.K. Inhan kuvia postikorteissa

07.02.2019

Serkukset Tuula Roitto ja Asta Ruokolainen ovat tehneet kaksi mainiota kirjaa Sortavala-aiheisista postikorteista. Kirjojen kuvakortit on poimittu Tuula Roiton keräämästä kokoelmasta, ja Asta Ruokolainen on kirjoittanut molempien kirjojen asiapitoiset tekstit. Ensimmäinen postikorttikirjoista on ilmestynyt vuonna 2010, ja siinä on kuvakortteja Sortavalan kaupungista ja maalaiskunnasta (Asta Ruokolainen. Postikortteja Sortavalasta. Oy Manport Ab 2010). Jo kaksi vuotta myöhemmin samat tekijät julkaisivat uuden, edellistä laajemman postikorttikirjan, jossa on lisäksi runsaasti korttikuvia myös Valamon luostarisaarilta. (Asta Ruokolainen, Tuula Roitto, Postikortteja Sortavalasta ja Valamosta. Oy Manport Ab 2012)

Alkuperäinen kuva: I. K. Inha 1895
Alkuperäinen kuva: I. K. Inha 1895

I. K. Inha neljästä kuvasta muodostuvan "kehäkuvan" eli panoraaman, "Näkymä Riuttavuorelta pohjoiseen" (1895), kolmannesta kuvasta on painettu tämä postikortti. (A. Ruokolainen, Postikortteja Sortavalasta, Manport 2010)

Kahden kirjan postikorttien kuvista parikymmentä on I. K. Inhan valokuvaamia. Näistä lähes kaikki ovat maisemia tai rajatumpia kohteita Laatokan saaristosta. Kortintekijöiden suosiossa ovat tietysti olleet Laatokan tunnetuimmat ja näyttävimmät maisemat, näkymät Riekkalan Riuttavuorelta, Piispannvuorelta ja Kirjavalahdelta. Merkillepantavaa on, että Inhan Riuttavuoren ja Piispanvuoren panoraamoista on korteiksi tehty kaikki rinnakkaiset kuvat. Inhan Sortavalassa ottamia kuvia on hyödynnetty myös sortavalalaisten yritysten mainoskorteissa. Läheskään kaikissa korteissa ei ole merkintää kuva-aiheen valokuvaajasta.

Alkuperäinen kuva: I.K. Inha 1893
Alkuperäinen kuva: I.K. Inha 1893

I.K. Inhan valokuva Honkasalon saaren eteläkärjestä Laatokalle on saanut  postikortissa pintaansa kevyen värityksen. Siitä on tehty myös pahville painettuja, seepialla sävytettyjä kuvatauluja, joita myytiin jo kuvausvuoden lopulla Helsingissä K. E. Ståhlbergin  valokuvaliikkeen näyttelyssä. (A. Ruokolainen, Postikortteja Sortavalasta, Manport 2010)

Osa Inhan kuvista tehdyistä korteissa on värillisiä, vaikka originaalit ovat olleet mustavalkoisia kuvia. Värit kortteihin on saatu värjäämällä kuvat. Parista suosituimmasta kortista on kirjoissa useampia "väriversioita". Valokuvien värittäminen oli suosittua valokuvauksen keksimisestä lähtien aina 1900-luvun puolivälin paikkeille asti, jolloin värifilmit ja -kuvaustekniikat yleistyivät. Käsin kuvien värittämisessä käytettiin monia väriaineita vesiväreistä öljyväreihin, hiileen ja väriliituihin.

Alkuperäinen kuva: I.K. Inha 1895
Alkuperäinen kuva: I.K. Inha 1895

Näiden kahden kortin Riekkalan saaren Riuttavuorelta valokuvattussa maisemassa alkuperäinen I.K. Inhan kuva on sama. (A. Ruokolainen, Postikortteja Sortavalasta, Manport 2010)

Hämmästyttävin Inhan valokuvista tehty kortti esittää näkymää Riekkalan saaren Riuttavuorelta etelään, Laatokalle, joka häämöttää Honkasalon Vahtimäen tuntumassa. Tässä kortissa on yllättäen "kesäöinen maisema": täysikuu taivaalla ja kuunsilta Riuttalammen tyynellä pinnalla. "Öistä maisemaa" ihailee Riuttavuoren kalliokumpareelta kaksi nuorta miestä ylioppilaslakit päässä.

Inhan ottama valokuva on tämänkin kortin kuva-aiheena, joskin alkuperäinen kuva on otettu kirkkaassa päivänvalossa kesällä 1893! Romanttinen yömaisema on kortintekijän omaperäinen keksintö, joka on toteutettu suorastaan taidokkaasti muutamalla muutoksella, eli kuvan sävyä tummentamalla ja lisäämällä taivaalle kuu ja lammen pintaan kuunsilta. Tämä kortti osoittaa, että valokuvia on osattu "manipuloida" ja käsitellä "uuteen asuun" jo 1900-luvun ensimmäisillä vuosikymmenillä.

I.K. Inhan jäljillä
© 2019 Luonto-Veikon blogi Kaikki oikeudet pidätetään.
Luotu Webnodella
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita